مخزن سختی گیر آب

خانه | محصولات | مخازن تصفیه آب | مخزن سختی گیر آب

مخزن تصفیه آب: سختی گیر آب

مخزن سختی گیر رزینی دستگاهی است که کربنات کلسیم (آهک) موجود در آب را به صورت شیمیایی می کاهد. این کاهش سختی، موجب حفظ راندمان مدارهای بخار و آب گرم در موتورخانه‌ها خواهد شد. البته سختی گیر آب در سیستم‌های تبرید و برج خنک کن ها نیز کاربرد فراوانی دارد.

مضرات سختی موجود در آب

  1. ایجاد رسوب در دیگهای بخار فشار بالا، باعث کاهش راندمان دیگ می شود. در نتیجه کاربر اقدام به بالا بردن دمای کاری دیگ برای جبران کسری انتقال حرارت می نماید. این اقدام باعث افزایش مصرف سوخت خواهد شد. از طرف دیگر نیز باعث ترکیدگی تیوبها بر اثر بیش از حد گرم شدن سطوح فلزی خواهد شد. استفاده از سختی گیر آب باعث پایین آمدن میزان این رسوبات مخرب در سیستم می شود.
  2. ایجاد رسوب در برج خنک کننده، چیلر و سایر سیستمهای برودتی باعث کاهش راندمان آنها می شود.
  3. به علت سختی موجود در آب، قدرت شویندگی انواع مواد صابونی کاهش می‌یابد. به طوری که بازدهی شوینده‌ها در آب سخت نصف بازدهی آنها در آب نرم است. استفاده از دستگاه سختی گیر آب مناسب، باعث حفظ قدرت شویندگی این مواد می‌شود.
  4. در صنایع نساجی و رنگرزی باعث افت کیفیت رنگ می‌شود.
  5. سختی بیش از اندازه آب شرب (بیش از ۵۰۰PPM) برای سلامتی انسان مضر است و تشکیل انواع سنگهای کلیه، مثانه و سوء هاضمه از آن جمله می‌باشد. بنابراین برای کاهش سختی موجود در آب شرب، از مخزن سختی گیر محتوی رزین بهداشتی استفاده می شود.
سختی گیر

مفهوم سختی آب (HARDNESS)

به بخشی از مواد و فلزات محلول در آب گویند که ماهیت رسوبی دارند. آنها از ترکیبات آهن، منگنز، استرانسیم، آلومینیوم و به خصوص کلسیم و منیزیم بوجود می‌‌آیند. البته ۴ ماده اول دارای نسبت بسیار کمتری در آب می‌‌باشند. بنابراین برای تمام مقاصد عملی می‌‌توان سختی کل را برابر با مجموع یونهای کلسیم و منیزیم دانست.

البته در آبهای طبیعی معمولاً غلظت کلسیم حدود ۲ برابر منیزیم است در حالی که در آب دریا غلظت منیزیم حدود ۵ برابر کلسیم می‌‌باشد. وظیفه دستگاه سختی گیر آب معمولاً از بین بردن این دو پارامتر اصلی با استفاده از واکنش شیمیایی مابین رزین و رسوب محلول در آب می باشد. بطور کلی سختی آب را می‌‌توان به دو بخش موقت یا دائم طبقه بندی نمود.

۱- سختی موقت آب (سختی کربناتی)
در حقیقت املاح بی‌کربنات کلسیم و منیزیم است که در اثر حرارت از حالت محلول به صورت غیر محلول و در نتیجه به رسوب تبدیل می‌‌شود.

۲- سختی دائم (غیر کربناتی)
املاح سولفات، کلراید، نیترات و غیره با کلسیم و منیزیم است که در اثر حرارت دادن رسوب نمی‌کند.

نکته: تمامی آبهای طبیعی حاوی غلظتهای مختلفی از نمکهای محلول هستند. این نمکها در آب، تفکیک شده و یونهای باردار بوجود می‌‌آورند. یونهای دارای بار مثبت کاتیون و یونهای دارای بار منفی آنیون نامیده می‌‌شوند.

رزین سختی گیرها بر حسب موارد فوق به دو مدل رزین کاتیونی و رزین آنیونی تقسیم بندی می شود.

واحد سختی در کشورهای مختلف بصورت زیر است:

  • فرانسه: هر واحد سختی برابر است با یک گرم گربنات کلسیم در ۱۰۰ لیتر آب (۱۰ میلی‌گرم در لیتر)
  • انگلیس: برابر است با یک گرم کربنات کلسیم در ۷۰ لیتر آب (۱۴/۳ میلی‌گرم در لیتر Grain)
  • ایران و آمریکا: برابر است با یک گرم کربنات کلسیم در ۱۰۰ لیتر آب (۱ میلی‌گرم در لیتر PPM)
  • آلمان: عبارتست از معادل یک گرم کربنات کلسیم در ۵۶ لیتر آب (۱۷/۸ میلی‌گرم در لیتر)

کاهش سختی آب با مخزن سختی گیر

همانطور که گفته شد به علت مضرات سختی آب در انواع سیستمها باید آنرا توسط روشهای موجود و به کمک مخازن تصفیه آب، کاهش داد یا حذف نمود. فرآیندهای متداول در نرم نمودن آب شامل ته نشینی شیمیایی و تبادل کننده یونی می‌‌باشد. نرم‌کننده‌های خانگی منحصراً واحدهای مبادله کننده یونی می‌‌‌باشد.

تبادل کننده یونی (رزین ها)

رزین‌های تعویض یونی موجود در سختی گیر، ذرات جامدی هستند که می‌‌توانند یونهای نامطلوب را با همان میزان از یونهای مطلوب مشابه جایگزین نماید. رزین های مصنوعی از نوع سیلیکات آلومینیوم می‌باشند و به رزینهای معدنی زئولیت گویند که در طبیعت بصورت سنگهایی یافت می‌‌شود، که می‌‌توانند کار زئولیت سنتزی را انجام دهند. این مواد, یونهای سختی‌آور آب (کلسیم و منیزیم) را حذف کرده و به جای آن یون سدیم آزاد می‌‌کنند، از این رو به زئولیتهای سدیمی مشهورند.

رزین مخصوص سختی گیر

استفاده از آبهای گل آلود و دارای مواد معلق و همچنین آبهایی که دارای املاح آهن، منگنز، مس و دیگر فلزات سنگین می‌باشند، رزینها را فرسوده و آب دهی دستگاه سختی گیر را کم می‌کنند. بنابراین توصیه می‌شود قبل از ورود آب به داخل دستگاه سختی گیر, مواد معلق در آب توسط دستگاه فیلتر شنی جدا شده و برای کاهش املاح فلزات سنگین تدابیر لازم به کار گرفته شود.

رزین سختی گیر

طریقه کار و ساختمان دستگاه مخزن سختی گیر

دستگاههای سختی‌گیر رزینی مورد استفاده در تصفیه آب، بیشتر به صورت استوانه فلزی هستند. در داخل سختی گیر، ذرات رزین را قرار می‌‌دهند و برای نگهداری و جلوگیری از خروج رزینها در قسمت پایین دستگاه از یک صفحه مشبک و یک بستر سیلیس استفاده می‌‌شود. عمق رزین معمولاً بین ۳-۰.۵ متر انتخاب می‌‌گردد و مقداری فضای خالی برای انبساط رزین در نظر گرفته می‌‌شود.

هر چند که حداکثر دبی جریان ورودی به سختی گیر به علت افت فشار محدود می‌‌شود  ولی حداقل دبی جریان به علت کانالیزه شدن نمی‌تواند خیلی کم باشد زیرا کانالیزه شدن باعث می‌‌شود که قسمتی از زرین بدون استفاده باشد. از این رو سرعت آب از بستر زرین سختی گیر باید حدود یک متر در ساعت باشد.

 در سختی گیر بستر رزین می تواند ثابت (Fixed)  و یا شناور (Fluidizebed) باشد. در نوع بستر ثابت حجم رزین‌های داخل دستگاه انبساطی ندارد و آب ورودی از بالای دستگاه وارد شده و بیشترین تبادل یونی در قسمتهای بالای بستر رزین انجام می‌‌شود و در قسمتهای پایین بستر تصفیه نهایی انجام می‌‌شود.

با افزایش زمان سرویس، رزینهای بالای بستر اشباع شده و تبادل یونی در لایه‌های پایین ستون بستر انجام می‌‌شود. در نهایت زمانی فرا می‌‌رسد که بقیه ستون بستر برای تعویض یون کافی نمی‌باشد. در نتیجه در آب خروجی از تعویض کننده، یونهای ناخالص جذب نشده مشاهده خواهد شد که معرف پایان سرویس دستگاه می‌‌باشد. در این حالت، زمان احیاء نمودن سختی گیر فرا می‌‌رسد.

انواع لوله کشی مخزن سختی گیر آب

از نظر کاربری، دستگاه سختی‌گیر دارای سه مدل کنترل دستی، نیمه اتوماتیک و اتوماتیک (برقی) می‌‌باشد. در کنترل دستی تمام مراحل شتشوی معکوس، احیاء و سرویس دستگاه از طریق شیرهای دستی توسط اپراتور انجام می‌‌شود. اما در کنترل تمام اتوماتیک (برقی) کلیه مراحل فوق توسط شیر اتوماتیک کنترل می شود. درکنترل نیمه اتوماتیک، شیر نیمه اتوماتیک بصورتی طراحی گردیده است که تمام وظایف را بصورت بسیار ساده  انجام می‌‌دهد.

با قرار گرفتن اهرم  شیر در یکی از سه حالت بکواش، احیاء و یا سرویس دهی، دستگاه تنظیم می‌ شود. تقریبا اکثر سختی گیر های موجود در صنعت دارای سیستم کنترل نیمه اتوماتیک می‌باشد.

سختی‌گیرهای ساخت کارخانه مبدل سازان در دو نوع نیمه اتوماتیک با شیرهای سلو والو و شیرهای تمام اتوماتیک می‌باشد. بدنه مخزن سختی گیر تولید این کارخانه از نوع فولادی St-37 ساخت شرکت فولاد مبارکه می باشد. 

جزئیات

– دارای مخزن تحت فشار فلزی یا گالوانیزه و یا استیل با ضخامت متناسب با فشار کار سیستم
– دارای شیر نیمه اتوماتیک سلووالو یا شیر دیجیتال تمام اتوماتیک دبی کنترل
– مجهز به لوله کشی کامل برروی مخزن
– بهمراه رزین کاتیونی با کیفیت عالی
– دارای تمامی متعلقات مانند تانک نمک، نمک، سیلیس و مانومتر
– دارای دو لایه رنگ اپوکسی سفید از داخل و دو لایه رنگ روغنی زینک ریچ از خارج

فیلترشنی،فیلتر کربن اکتیو ، sand filter، منبع فیلتر استخر،فیلتر جکوزی،ذغال آنتراسیت،سیلیس،تصفیه آب،تصفیه چاه،صافی آب،صافی استخر،صافی جکوزی،مدار فیلتر،

مطالب مرتبط

مخازن فیلتر شنی

مخزن فیلتر شنی

مخازن فیلتر شنی با توجه به کارایی و کاربردهای گسترده‌ای که دارند، ابزارهای بسیار مهمی در فرآیندهای تصفیه آب و فاضلاب هستند. این مخازن می‌توانند به تصفیه آب و حفظ محیط زیست کمک شایانی نمایند.

بیشتر بخوانید »
منبع کویل دار عمودی

نکاتی درباره منبع کویل دار

مخزن کویل دار به عنوان یک راهکار انعطاف پذیر برای انتقال حرارت و استفاده از مایع‌ها در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد و در ایجاد و تأمین فرایندهای گرمایشی و خنک کننده اساسی است.

بیشتر بخوانید »
FacebookTwitterInstagram
Skip to content