منبع انبساط باز

خانه | محصولات | منبع انبساط | منبع انبساط باز

منبع انبساط باز

برای معرفی منبع انبساط باز، باید گفت، هنگامی که آب در سیستم‌های تاسیساتی توسط انرژی دیگ گرم می‌شود، دچار انبساط حجمی می‌شود و اگر سیستم بسته باشد، این انبساط حجمی باعث افزایش فشار در لوله‌ها و دیگر تجهیزات می‌شود. این امر باعث ترکیدگی لوله ها و تخریب سیستم می‌شود. برای خنثی سازی این پدیده از دستگاهی به نام منبع انبساط استفاده می‌شود. در سیستم‌های حرارت مرکزی از دو مدل منبع انبساط استفاده می‌شود: منبع انبساط باز یا اتمسفریک و منبع انبساط بسته یا منبع تحت فشار.

منبع انبساط باز

نحوه کار منبع انبساط

مخزن انبساط باز مخزنی است که معمولاً به صورت مکعبی یا استوانه ساخته می‌شود و همانطور که از نام آن پیداست این مخزن به صورت اتمسفریک با هوای اطراف خود در تماس است. پس منبع انبساط فشار سیستم را خنثی کرده و به فشار جو می رساند و با خنثی شدن فشار سیستم، اثرات تخریبی انبساط حجمی از بین می‌رود. معمولاً منبع انبساط باز در بالاترین نقطه سیستم حرارت مرکزی یعنی پشت بام نصب می‌شود.

این منبع کاربرد دیگری نیز برای سیستم دارد: این مخزن باعث می‌شود که کسری آب سیستم که بر اثر حرارت تبخیر شده است، جبران شود و این امر با نصب یک فلوتر در بالاترین نقطه منبع انبساط اتفاق می‌افتد.

جنس منبع انبساط

جنس منبع انبساط باز را معمولاً از ورق‌های فولادی گالوانیزه می‌سازند، زیرا مخازن انبساط باز دارای فشار خنثی نسبت به محیط اطراف خود هستند. پس به جز وزن آب و خوردگی حاصل از گرما و رطوبت، مانع خاصی برای انتخاب جنس مخزن وجود ندارد. همچنین در مواردی نیز این مخازن را از جنس پلی اتیلن یا آلومینیوم می سازند.

نحوه نصب مخزن

برای نصب مخازن انبساط باز ابتدا باید اتصالات روی آن را بشناسیم و معمولاً در منبع انبساط باز پنج اتصال اصلی وجود دارد:

  • بوشن رفت
  • بوشن برگشت
  • پرکن یا فلوتر
  • سرریز
  • تخلیه
مشخصات منبع انبساط باز

بوشن رفت: این اتصال معمولاً در وسط مخزن نصب می‌شود و توسط این اتصال آب سیستم به درون منبع انبساط باز وارد می‌شود و فشار آن تا فشار جو کاهش می‌یابد.

بوشن برگشت: این اتصال مستقیماً به کلکتور برگشت در موتورخانه متصل می‌شود و پس از آنکه فشار کاهش یافت، آب از طریق بوشن برگشت که در پایین‌ترین نقطه مخزن قرار دارد دوباره به سیستم برمی‌گردد.

بوشن پرکن یا فلوتر: هنگامی که بخواهیم سیستم را برای اولین بار از آب پر کنیم از بوشن پرکن و یا فلوتر استفاده می‌شود. در دیگر مواقع نیز از این بوشن برای تامین آب جبرانی سیستم استفاده می‌شود.

بوشن سرریز: هنگامی که آب در مخزن به هر علتی بالا بیاید، از بوشن سرریز برای تخلیه آب اضافی استفاده می‌شود.

بوشن درین: این بوشن جهت تخلیه مخزن در مواقع نظافت و تخلیه سیستم به کار می‌رود.

علت سرریز آب در منبع انبساط

برخی مواقع مشاهده می‌شود که آب توسط بوشن سرریز از مخزن خارج می‌شود که این کار ممکن است علل مختلفی داشته باشد که به سه مورد اصلی آن می‌پردازیم:

۱- ممکن است فلوتر داخل مخزن به درستی نصب نشده و یا خراب شده باشد. بنابراین آب ورودی قطع نشده و پس از پر شدن مخزن، سرریز می‌شود.

۲- ممکن است یکی از مبدل‌های حرارتی یا کویل یکی از مخازن و یا بدنه مخزن دوجداره از داخل سوراخ شده باشد. در این صورت اگر آب مصرفی پرفشارتر باشد، به مدار بویلر و سیستم گرمایشی نفوذ کرده و حجم آب سیستم را افزایش می‌دهد. به همین خاطر آب اضافه شده توسط منبع انبساط باز سرریز می‌شود.

۳- ممکن است سطح آب فلوتر بالاتر از تراز بوشن سرریز تنظیم شده باشد. پس باید فلوتر را در سطح پایین‌تری تنظیم کرد.

قیمت مخزن انبساط

قیمت منبع انبساط باز بر اساس ابعاد، ضخامت و نوع ورق آن تعیین می‌شود. بنابراین بهتر است برای دریافت مشاوره و قیمت روز، با کارشناسان شرکت مبدل سازان مبنا تماس بگیرید.

جدول ابعاد منبع انبساط باز

Model Capacity
( lit )
Dimansion Weight
( Kg )
H(cm) a(cm) b(cm) t(mm)
MSOE.1 ۲۰۰ ۸۰ ۵۰ ۵۰ ۲ ۳۵
MSOE.2 ۲۰۰ ۸۰ ۵۰ ۵۰ ۲.۵ ۴۵
MSOE.3 ۲۰۰ ۸۰ ۵۰ ۵۰ ۳ ۵۵
MSOE.4 ۲۵۰ ۱۰۰ ۵۰ ۵۰ ۲ ۴۰
MSOE.5 ۲۵۰ ۱۰۰ ۵۰ ۵۰ ۲.۵ ۵۰
MSOE.6 ۲۵۰ ۱۰۰ ۵۰ ۵۰ ۳ ۶۵
MSOE.7 ۳۰۰ ۱۰۰ ۵۰ ۶۰ ۲ ۴۵
MSOE.8 ۳۰۰ ۱۰۰ ۵۰ ۶۰ ۲.۵ ۵۸
MSOE.9 ۳۰۰ ۱۰۰ ۵۰ ۶۰ ۳ ۶۸
MSOE.10 ۴۰۰ ۱۰۰ ۶۵ ۶۵ ۲ ۵۵
MSOE.11 ۴۰۰ ۱۰۰ ۶۵ ۶۵ ۲.۵ ۷۰
MSOE.12 ۴۰۰ ۱۰۰ ۶۵ ۶۵ ۳ ۸۳
MSOE.13 ۵۰۰ ۱۰۰ ۷۰ ۷۰ ۲ ۶۵
MSOE.14 ۵۰۰ ۱۰۰ ۷۰ ۷۰ ۲.۵ ۷۵
MSOE.15 ۵۰۰ ۱۰۰ ۷۰ ۷۰ ۳ ۹۲
MSOE.16 ۵۰۰ ۱۰۰ ۷۰ ۷۰ ۴ ۱۲۰
MSOE.17 ۶۰۰ ۱۰۰ ۸۰ ۷۵ ۲ ۷۰
MSOE.18 ۶۰۰ ۱۰۰ ۸۰ ۷۵ ۲.۵ ۸۶
MSOE.19 ۶۰۰ ۱۰۰ ۸۰ ۷۵ ۳ ۱۰۰
MSOE.20 ۶۰۰ ۱۰۰ ۸۰ ۷۵ ۴ ۱۳۹
MSOE.21 ۸۰۰ ۱۰۰ ۹۰ ۹۰ ۲ ۹۰
MSOE.22 ۸۰۰ ۱۰۰ ۹۰ ۹۰ ۲.۵ ۱۱۰
MSOE.23 ۸۰۰ ۱۰۰ ۹۰ ۹۰ ۳ ۱۳۲
MSOE.24 ۸۰۰ ۱۰۰ ۹۰ ۹۰ ۴ ۱۸۰
MSOE.25 ۱۰۰۰ ۱۰۰ ۱۰۰ ۱۰۰ ۲ ۱۰۰
MSOE.26 ۱۰۰۰ ۱۰۰ ۱۰۰ ۱۰۰ ۲.۵ ۱۲۰
MSOE.27 ۱۰۰۰ ۱۰۰ ۱۰۰ ۱۰۰ ۳ ۱۵۰
MSOE.28 ۱۰۰۰ ۱۰۰ ۱۰۰ ۱۰۰ ۴ ۱۹۵
MSOE.29 ۱۲۰۰ ۱۰۰ ۱۱۰ ۱۱۰ ۳ ۱۶۵
MSOE.30 ۱۲۰۰ ۱۰۰ ۱۱۰ ۱۱۰ ۴ ۲۲۰
MSOE.31 ۱۵۰۰ ۱۲۵ ۱۲۰ ۱۰۰ ۳ ۲۱۰
MSOE.32 ۱۵۰۰ ۱۲۵ ۱۲۰ ۱۰۰ ۴ ۲۸۰

نرم افزار محاسبه منبع انبساط باز

شرکت مبدل سازان مبنا برای آسانی انجام محاسبات، اقدام به راه اندازی وب سایت محاسبات آنلاین برای تجهیزات تاسیساتی به نام “ترموسافت” نموده است و در بخش محاسبه مخزن انبساط باز، شما می توانید به راحتی حجم منبع انبساط را محاسبه نمایید. (برای ورود به سایت ترموسافت روی این “لینک” کلیک نمایید.)

مطالب مرتبط

مبدل‌ حرارتی و مخزن تحت فشار

استاندارد مخازن ذخیره BS2594

استاندارد مخازن ذخیره، روش ساخت و بازرسی آنها استاندارد مخازن ذخیره: مخازن ذخیره استوانه ای اغلب دارای سطح مقطع یکسان هستند، که انواع آنها با ابعاد مختلف در صنعت مورد استفاده قرار می گیرند. اندازه این مخازن حتی به قطر ۱۰۰ متر و طول چند ده متر هم می رسد. مخازن ذخیره برای نگهداری سیالاتی

بیشتر بخوانید »

راهکارهای کاهش هزینه گاز

با توجه به افزایش چشمگیر هزینه هر متر مکعب گاز مصرفی در انواع ساختمان‌ها از طرف شرکت گاز و الزام به کاهش مصرف گاز در کشور، لازم است تمامی راهکارهای کاهش هزینه گاز در یک ساختمان توسط مالک آن رعایت شود، تا از پرداخت هزینه اضافی و هدر رفتن سرمایه‌های ملی کشور جلوگیری شود. بنابراین

بیشتر بخوانید »
مبدل سازان مبنا

کلید فولاد

فرایند ماشینکاری یک قطعه فلزی، به انجام کارهای مختلفی نیاز دارد که با یک برنامه محاسبه شده دقیق انجام می‌شوند. در نتیجه‌ آن شکل و ویژگی‌های مورد نظر از یک قطعه به دست می آید.

بیشتر بخوانید »
FacebookTwitterInstagram
Skip to content