منبع کویل دار

خانه | محصولات | منبع کویل دار

کاربرد منبع کویل دار

منبع کویل دار (یا همان مخزن کویل دار) مخزنی است فولادی که برای تولید، گرمایش و ذخیره آب گرم مصرفی یک ساختمان استفاده می شود. در این مخزن ابتدا آب سرد بهداشتی وارد شده و توسط یک کویل که عمدتاً از جنس مس است گرم می شود. درون کویل نیز از بخار یا آب داغ بویلر برای گرمایش مخزن استفاده می شود.

طرز کار مخزن کویل دار

از نظر استاندارد ASHRAE، بهترین روش تولید آب‌گرم بهداشتی، استفاده از منبع کویل دار می باشد. در مخزن کویل دار، آب داغ یا بخار تهیه شده توسط دیگ، داخل یک کویل حرارتی گردش می نماید. در اثر گردش سیال داغ در داخل لوله مسی، آب بهداشتی که دور کویل مسی ذخیره شده است به مرور گرم می شود. در ضمن مخزن کویل دار دارای حجم ذخیره متناسب با مصرف می باشد که در صورت لزوم و در زمان پیک مصرف، مورد استفاده قرار می گیرد.

منبع کویل دار

اجزای منبع کویل دار

منبع کویل دار ساخت شرکت مبدل سازان مبنا از دو بخش اصلی تشکیل شده است:

  • منبع یا مخزن ذخیره آب
  • کویل که معمولا از جنس مس ساخته شده و در داخل منبع نصب می گردد.

البته این دو قسمت اصلی دارای بخشهای دیگری نظیر نازلهای ورودی و خروجی، پایه ها، دریچه بازدید و … نیز می‌باشند. 

مزیت مخزن کویل دار نسبت به مخزن دوجداره

منبع کویل دار دارای مزیت‌هایی نسبت به دیگر سیستم‌های تولید آب گرم مانند مبدل لحظه ای یا منبع دوجداره است. مزیت های مخازن کویل دار شرکت مبدل سازان مبنا عبارتند از:

  • وجود منبع اصلی انتقال حرارت (کویل) در داخل مخزن کویل دار که باعث افزایش راندمان خواهد شد.
  • بدنه خارجی این مخازن در مواقع لزوم تعمیر پذیر می باشد.
  • کویل داخل مخزن آب‌ گرم، قابل شستشو و قابل تعمیر می باشد.
  • امکان اضافه نمودن سطح حرارتی به کویل جهت مصارف بالاتر وجود دارد.

مزیت منبع کویل دار نسبت به مبدل لحظه‌ای

در استانداردهای مختلف، از مخزن کویل دار به عنوان بهترین روش تولید برای تهیه آب گرم بهداشتی نام برده می شود. دلایل بسیاری وجود دارد که از مخازن کویل دار بجای مبدل لحظه‌ای استفاده شود، مگر آنکه فضای کافی برای نصب منبع کویل دار وجود نداشته باشد. مزیت های مخزن کویل دار نسبت به مبدل لحظه ای عبارتند از:
 
۱- در مخازن کویل دار آب به مرور گرم می شود و نیازی به توان زیاد در هنگام پیک مصرف نیست. چون این حرارت بر حسب دبی متوسط تامین می شود. بنابراین نیازی نیست که از پمپهای قوی در سمت آب بویلر برای زمان پیک استفاده شود. 
۲- چون آب زمان کافی برای گرم شدن دارد پس نیاز به بویلر قوی که در زمان پیک بیشترین حرارت و دبی آب داغ را تولید نماید نیست و ظرفیت دیگ متناسب با دبی متوسط آب بهداشتی تعریف می شود. 
۳- به دو دلیل بالا، نیاز به لوله کشی و پمپهای سایز بالاتر از بین می رود و هزینه خطوط تاسیساتی کاهش می یابد.

محاسبه منبع کویل‌دار

محاسبه مخزن کویل دار شامل سه بخش می باشد:

  1. محاسبه حجم منبع
  2. محاسبه کویل مسی منبع
  3. محاسبه ضخامت منبع

 ۱- محاسبه حجم منبع
برای محاسبه حجم مخزن کویل دار ابتدا باید تعداد مصرف کننده ها نظیر تعداد دوشها، تعداد روشویی و غیره را در نظر بگیریم. سپس با توجه به کاربری ساختمان، هر کدام از مصرف کننده ها را در ضریب های مندرج در جدول ضرب نموده و در انتها همه را با هم جمع می کنیم. در مرحله آخر، ضریب مصرف و ضریب حجم را از پایین جدول استخراج نموده و در عدد بدست آمده ضرب می کنیم تا حجم مخزن و دبی مصرفی بدست آید.

شرکت مبدل سازان مبنا برای محاسبه منبع کویل‌دار اقدام به طراحی نرم افزاری بنام ترموسافت نموده که شما می توانید با استفاده از آن، منبع کویل دار خود را طراحی نمایید.

جدول محاسبه منبع کویل دار
جدول ضرایب مصرف آب گرم بهداشتی بر اساس استاندارد ASHRAE

۲- محاسبه کویل مسی منبع
 طراحی سطح حرارتی کویل مناسب مخزن کویل دار مشابه مبدل حرارتی می باشد. سطح حرارتی کویل مسی برحسب تغییر دمای آب داخل مخزن و دبی لازم محاسبه می شود. دبی آب گرم دیگ نیز بر حسب ظرفیت حرارتی بدست می آید. برای محاسبه سطح حرارتی کویل، نیاز به دانش انتقال حرارت و نرم افزارهای بروز داریم. اما برای راحتی محاسبه، می توانید از جدول زیر استفاده نمایید. در این جدول با استفاده از دبی آب گرم و طول کویل دلخواه، می توان سطح حرارتی کویل را محاسبه نمود.

جدول محاسبه کویل مسی منبع کویل دار
جدول محاسبه کویل مسی منبع کویل دار

همچنین برای محاسبه کویل مسی می توانید از نرم افزار ترموسافت، بخش “محاسبه منبع کویل دار” که توسط شرکت مبدل سازان مبنا طراحی شده است، استفاده نمایید.

۳- محاسبه ضخامت منبع
در شرکت مبدل سازان مبنا، بدنه منبع کویل دار مطابق استاندارد مخازن تحت فشار “ASME” طراحی می شود.بدین صورت که با توجه به حجم محاسبه شده برای مخزن، قطر و طول بهینه آن بدست می آید. به موازات آن فشار داخل مخزن نیز بر حسب هد پمپ و فشار استاتیک ساختمان محاسبه می شود. با داشتن پارامترهای قطر، فشار، جنس بدنه و ضریب خوردگی، ضخامت مخزن محاسبه می شود. عدد حاصله بهترین ضخامت برای مخزن آب‌گرم کویل دار می باشد.

برای محاسبه ضخامت منبع کویل‌دار می توانید از نرم افزار ترموسافت، بخش “محاسبه منبع کویل دار” استفاده نمایید.

نرم افزار محاسبه منبع کویل دار

همانطور که در متون فوق توضیح داده شد، شرکت مبدل سازان مبنا اقدام به طراحی مجموعه نرم افزارهای آنلاین ترموسافت نموده است که در آن می توانید انواع تجهیزات تاسیساتی را محاسبه نمایید. یکی از نرم افزار های موجود در سایت ترموسافت ، محاسبه مخزن کویل دار می باشد. در این نرم افزار می توانید موارد زیر را محاسبه نمایید:

  • دبی آب گرم بهداشتی
  • دبی آب داغ بویلر مورد نیاز برای کویل مسی
  • حجم مخازن کویل دار
  • ابعاد مخازن کویل دار
  • ضخامت بدنه منبع کویل دار
  • سطح حرارتی کویل مسی
  • ظرفیت یا توان حرارتی مخازن کویل دار

نرم افزار محاسبه بار حرارتی آب گرم بهداشتی

شرکت مبدل سازان مبنا برای راحتی شما کاربر گرامی، اقدام به طراحی سایت ترموسافت نموده که در بخش های مختلف آن می توانید اکثر دستگاههای مورد نیاز تاسیسات ساختمان را محاسبه نمایید. در بخش “محاسبه بار حرارتی و دبی آب گرم ساختمان” می توانید به راحتی و بر اساس استاندارد اشری، بار حرارتی و دبی مورد نیاز آب گرم ساختمانهای مختلف را محاسبه فرمایید.

جنس منبع کویل‌دار

منبع کویل‌دار در شرکت مبدل سازان مبنا، معمولا از ورق گالوانیزه، کربن استیل و یا استنلس استیل ساخته می شود. در این شرکت، ورق منبع کویل‌دار (گالوانیزه یا کربن استیل) از شرکت فولاد مبارکه تامین می شود.

اتصالات منبع کویل‌دار

برروی بدنه منبع کویل‌دار اتصالات مختلف برحسب نقشه خریدار نصب می شود. اتصالات منبع کویل دار از نوع بوشن با مارک آلفا و یا فلنج از نوع PN16 یا #۱۵۰ می باشد. اتصالات منبع کویل دار استاندارد شامل موارد زیر می باشد:

  • ورودی و خروجی اصلی منبع
  • ورودی و خروجی کویل مسی
  • محل اتصال برگشت آب از طرف ساختمان
  • محل نصب آکوستات بالاتر از کویل
  • بوشن مربوط به مانومتر یا ترمومتر
  • بوشن مربوط به شیر اطمینان منبع
  • بوشن تخلیه در عدسی زیرین منبع
  • دریچه بازدید تحت فشار ۱۶ تا ۲۰ اینچی

روش نصب منبع کویل دار

برای نصب منبع کویل دار مطابق دستور العمل زیر اقدام نمایید:

  • اگر منبع کویل دار ایستاده است، ابتدا محل جانمایی آن را با بتن زیر سازی نمایید.
  • اگر منبع کویل دار افقی است یک استراکچر یا پایه فلزی بالاتر از سطح دیگ نصب گردد.
  • منبع کویل دار را به محل نصب منتقل کرده و مستقر کنید.
  • از تراز بودن منبع کویل دار اطمینان صاصل نمایید.
روش نصب منبع کویل دار

همانطور که توضیح داده شد مخزن کویل دار به دو بخش اصلی کپسول یا همان مخزن ذخیره آب بهداشتی و کویل تقسیم می شود.

بخش کپسول دارای اتصالات زیر می باشد:

  • ورودی آب سرد بهداشتی در پایین ترین نقطه بدنه مخزن نصب می گردد. برروی ورودی یک عدد شیر فلکه و مهره ماسوره نصب نمایید.
  • خروجی آب گرم بهداشتی تهیه شده توسط مخزن که در بالاترین نقطه کپسول یا روی عدسی بالای مخزن تعبیه می شود. برای اتصال از یک شیر و مهره ماسوره استفاده نمایید.
  • برگشت آب گرم از طرف ساختمان بطرف مخزن که بوشن آن معمولا در یک سوم پایینی ارتفاع منبع کویل دار ایستاده و یا در عدسی منبع کویل دار افقی نصب می گردد. بهتر است از یک شیر یک طرفه و پمپ برگشت در خط استفاده نمایید.
  • ترموستات که نزدیک به بوشن خروجی مخزن و بالای کویل نصب می شود.
  • اتصالات کنترلی نظیر سوپاپ اطمینان، فشار سنج، دما سنج و ترموستات
  • بوشن تخلیه آب مخزن نیز در پایین ترین نقطه مخزن نصب می شود.

بخش کویل مخزن نیز دارای اتصالات زیر می باشد:

  • بوشن یا فلنج بالایی که مخصوص ورودی آب یا بخار از طرف دیگ به کویل می باشد.
  • بوشن یا فلنج پایینی که مخصوص برگشت آب یا بخار کندانس شده از کویل بطرف دیگ می باشد.
  • بوشن هواگیری که معمولا در بالاترین نقطه کلگی کویل تعبیه می شود تا هوا به راحتی تخلیه گردد. باید برروی بوشن هواگیری، یک عدد شیر گازی نصب گردد تا عملیات هواگیری آسان گردد.

نکته: خواهشمند است از مهره و ماسوره یا فلنج برای اتصال لوله ها به مخزن کویل دار استفاده کنید، تا امکان باز و بسته کردن راحت آنها در صورت خرابی یا سرویس کویل و مخزن وجود داشته باشد.

تولید منبع کویل‌دار در شرکت مبدل سازان مبنا

ابتدا بر حسب نقشه، کارت برش ورق‌ها تهیه می شود. سپس با استفاده از دستگاه، ورق‌های فولادی برش داده می شوند. سپس ورق‌های بدنه، نورد شده و ورق‌های عدسی ها، لبه زنی می شوند. در مرحله بعد، لبه ورق‌ها مطابق استاندارد سنگ زنی می شود.سپس هر دو کورس با فاصله مناسب کنار هم قرار می گیرد و جوشکاری نفوذی برروی آنها انجام می شود. جوشکاری منبع آب گرم کویل دار توسط الکترود آما انجام می شود. جوشکاران این مجموعه نیز همگی دارای شناسنامه صلاحیت جوشکاری می باشند.

پس از اتمام جوشکاری، مخزن کویل دار تمیزکاری شده و تحت تست اولیه قرار می گیرد. معمولا تست مخزن کویل دار مشابه تست مخازن تحت فشار بوده و با ۱.۵ برابر فشار کاری مخزن انجام می شود. در صورت مشاهده هرگونه نشتی، مطابق استاندارد، جوش قسمت معیوب کاملا سنگ زنی و برداشته می شود و دوباره عملیات جوشکاری و تست مطابق کد انجام می‌شود.

انواع کویل در منبع کویل‌دار

در شرکت مبدل سازان مبنا ، کویل مسی مخازن کویل دار، به انواع مختلفی ساخته می‌شود که دو نوع حلزونی و یوشکل فراوانترین آنها می‌باشد. کویل حلزونی از یک یا دو لوله تشکیل شده که بخاطر محدودیت فضای داخل مخازن ،بصورت فنری در آمده است.

اما در کویلهای یو شکل، آب از چند لوله مسی که بصورت U خم شده‌اند عبور می‌نماید. برتری این طرح نسبت به شکل حلزونی عبارتند از :

  • در صورت بروز رسوب گرفتگی چند لوله، لوله‌های دیگر تا حدود زیادی جبران کننده دبی عبور از آن می‌باشند.‌
  • بخاطر ساختار چند لوله‌ای بودن آن، دبی بیشتری از آب داغ دیگ می‌تواند در آن گردش نماید.
نمای داخلی منبع کویل دار حلزونی
کویل حلزونی منبع کویل دار
کویل یو شکل داخل منبع کویل دار
کویل یو شکل داخل منبع کویل دار

مشخصات و جنس کویل مخصوص منبع کویل دار

معمولا کویل منبع کویل‌دار از جنس مس، برنج یا استنلس استیل ساخته می شود. در شرکت مبدل سازان مبنا ،کویل مسی معمولا از لوله های مسی  ساخت شرکت شهید باهنر تولید می شود.

ضخامت لوله ها بر حسب فشار کاری مخزن تعیین می شود. معمولا ضخامت لوله مسی کویل برای منبع کویل دار ۰/۷ , ۰/۹ ,۱/۲۴ و ۱/۴ میلیمتر می باشد. بافل های نگهدارنده آن نیز از جنس مس، گالوانیزه، استیل یا تفلون فشار قوی ساخته می شود.

کلگی جلویی کویل از جنس ریختگی آهن بوده و قادر به تحمل فشار تا ۲۰ بار می باشد. تیوب شیت (صفحه فولادی جلوی کویل) از جنس کربن استیل یا استنلس استیل تولید می گردد. پس از ساخت، کویلهای مسی تحت تست هیدرواستاتیک قرار گرفته و سپس در داخل مخزن نصب می شود.

 استاندارد طراحی مخزن کویل دار

در شرکت مبدل سازان مبنا از سه استاندارد برای محاسبه، طراحی و ساخت مخزن کویل دار استفاده می شود:

  • استاندارد ASHRAE جهت محاسبه حجم و بار حرارتی منبع
  • استاندارد ASME برای طراحی جنس و ضخامت و اجزای منبع
  • استاندارد TEMA برای محاسبه و طراحی سطح حرارتی کویل مسی منبع

رنگ آمیزی مخزن کویل دار

در مخازن گالوانیزه، جوش های داخلی با رنگ زینک ریچ اپوکسی و جوشهای بیرونی با رنگ زینک کرومات پوشش داده می شود. اما در مخازن کربن استیل، سطوح داخلی مخزن بطور کامل با رنگ اپوکسی پوشش داده می شود و بدنه خارجی آن نیز معمولا با انواع رنگهای پلی آمید یا اپوکسی پوشش داده می شود.

قیمت منبع کویل دار

برآوررد قیمت مخزن کویل دار بر اساس سه پارامتر زیر می باشد:

  1. وزن ورق فولادی یا گالوانیزه بکار رفته در مخزن به علاوه اجرت
  2. وزن یا سطح حرارتی مس بکار رفته در کویل به علاوه اجرت
  3. آپشن های اضافی مانند دریچه بازدید، شیرآلات، هزینه نصب و …

با توجه به تغییر قیمت مواد اولیه و عدم امکان تهیه لیست قیمت، خواهشمند است برای دریافت قیمت به روز با بخش فروش شرکت تماس بگیرید.

مشخصات مخزن کویل دار ساخت شرکت مبدل سازان مبنا

  • طراحی و ساخت منبع‌های کویل دار مطابق استاندارد مخازن تحت فشار و مبدلهای حرارتی
  • مخزن اصلی قابل ساخت از جنس کربن استیل، گالوانیزه و استنلس استیل می باشد.
  • کویل مخزن کویل دار، از جنس مسی، برنج، کربن استیل و استنلس استیل ساخته می شود.
  • دارای دریچه بازدید بر حسب سفارش
  • اتصالات مورد نیاز برای نصب ترمومتر، مانومتر و شیر اطمینان
  • پوشش زینک ریچ در خطوط جوش مخازن از جنس گالوانیزه و یا پوشش اپوکسی کامل در مخازن کربن استیل

فیلترشنی،فیلتر کربن اکتیو ، sand filter، منبع فیلتر استخر،فیلتر جکوزی،ذغال آنتراسیت،سیلیس،تصفیه آب،تصفیه چاه،صافی آب،صافی استخر،صافی جکوزی،مدار فیلتر،

مطالب مرتبط

مبدل‌ حرارتی و مخزن تحت فشار

استاندارد مخازن ذخیره BS2594

استاندارد مخازن ذخیره، روش ساخت و بازرسی آنها استاندارد مخازن ذخیره: مخازن ذخیره استوانه ای اغلب دارای سطح مقطع یکسان هستند، که انواع آنها با ابعاد مختلف در صنعت مورد استفاده قرار می گیرند. اندازه این مخازن حتی به قطر ۱۰۰ متر و طول چند ده متر هم می رسد. مخازن ذخیره برای نگهداری سیالاتی

بیشتر بخوانید »

راهکارهای کاهش هزینه گاز

با توجه به افزایش چشمگیر هزینه هر متر مکعب گاز مصرفی در انواع ساختمان‌ها از طرف شرکت گاز و الزام به کاهش مصرف گاز در کشور، لازم است تمامی راهکارهای کاهش هزینه گاز در یک ساختمان توسط مالک آن رعایت شود، تا از پرداخت هزینه اضافی و هدر رفتن سرمایه‌های ملی کشور جلوگیری شود. بنابراین

بیشتر بخوانید »
مبدل سازان مبنا

کلید فولاد

فرایند ماشینکاری یک قطعه فلزی، به انجام کارهای مختلفی نیاز دارد که با یک برنامه محاسبه شده دقیق انجام می‌شوند. در نتیجه‌ آن شکل و ویژگی‌های مورد نظر از یک قطعه به دست می آید.

بیشتر بخوانید »
FacebookTwitterInstagram
Skip to content