مخزن جداکننده ایر سپراتور (Air Seperator)

خانه | محصولات | مخازن جداکننده | مخزن جداکننده ایر سپراتور (Air Seperator)

کاربرد مخزن جداکننده ایر سپراتور (Air Seperator)

مخزن جدا کننده ایر سپراتور دستگاهی است که باعث حذف هوا از آب می‌شود. با جدا کردن هوای محلول در آب، سیستم بصورت اتوماتیک هواگیری شده و راندمان دستگاه‌های انتقال حرارت افزایش می‌یابد.

همانطور که می‌دانیم به صورت طبیعی مقداری هوا در آب وجود دارد. هنگامی که آب گرم می‌شود، مقداری از این هوا به صورت نامحلول و حباب درآمده که باعث تخریب خطوط لوله، پمپ‌ها و دیگر سیستم‌های تاسیساتی می‌شود. در ضمن هوای محلول در آب، باعث کاهش راندمان انواع مبدل حرارتی مانند رادیاتور یونیت هیتر و غیره می‌شود. بنابراین لازم است که هوای اضافی موجود در سیستم حذف شود. برای این کار از دستگاهی به نام مخزن جدا کننده ایر سپراتور استفاده می‌شود.

انواع ایر سپراتور

در شرکت مبدل سازان مبنا مخزن جدا کننده ایر سپراتور، با طرح شرکت بلند گاست در دو مدل فیلتردار و بدون فیلتر تولید می‌شود. در مدل فیلتردار، از یک فیلتر گالوانیزه یا استیل برای حذف ناخالصی های آب استفاده می شود.

روش کارکرد

این مخزن جداکننده بر اساس جریان گردابی و نیروی گریز از مرکز کار می‌کند. ایر سپراتور ساخت شرکت مبدل سازان مبنا، به صورت یک مخزن استوانه ساخته می‌شود که آب از بالای آن به صورت مماسی وارد شده و پس از گردش در محیط آن، از نازل پایینی خارج می‌شود.

در اثر نیروی گریز از مرکز، آب که دارای چگالی بیشتر است به دیواره مخزن متمایل شده و هوا که سبک‌تر است از آب جدا و در مرکز استوانه باقی می‌ماند. سپس هوا توسط کلکتور میانی از مخزن خارج می شود. این کلکتور معمولاً از جنس استنلس استیل (Stainless Steel) ساخته می‌شود، تا در مقابل خوردگی ناشی از جریان هوا و آب داغ مقاومت داشته باشد. سپس آب خالص از نازل پایینی مخزن خارج می‌شود.

ممکن است در مسیر جریان آب یک فیلتر نصب شود تا ناخالصی‌های موجود در آب را جذب نماید. این فیلتر باید در سرویس‌های دوره‌ای تمیز شده و دوباره در مخزن ایرسپراتور نصب شود.

ایر سپراتور
ایر سپراتور طرح بلند کاست
طرز کار ایر سپراتور
روش کار ایر سپراتور طرح بلند کاست

محاسبه مخزن ایرسپراتور

برای محاسبه و انتخاب مدل دستگاه ایرسپراتور کافیست دبی عبوری از آن را بدانید. با قرار دادن این دبی در جدول زیر مدل مناسب به دست می‌آید. برای محاسبه دبی عبوری از ایرسپراتور می توانید از فرمول‌های زیر استفاده نمایید.

– محاسبه دبی عبوری از ایرسپراتور مخصوص دیگ آب گرم

GPM=Q-Boiler(But/hr)/10000

– محاسبه دبی عبوری ایرسپراتور مخصوص چیلر

GPM=Q-Chiller(But/hr)/5000

با محاسبه دبی و مراجعه به نمودار زیر، مدل مناسب ایرسپراتور بدست می آید:

نمودار انتخاب دستگاه ایرسپراتور فیلتردار (مدل R)

نمودار انتخاب دستگاه ایرسپراتور بدون فیلتر (مدل RL)

نحوه نصب مخزن ایر سپراتور

برای نصب ایر سپراتور ابتدا باید لوله ورودی را به نازل مماسی بالا و لوله خروجی را به نازل پایینی وصل نماییم. سپس یک لوله جهت هواگیری به بوشن بالایی مخزن وصل می‌کنیم. این لوله را می‌توان به مخزن انبساط بسته یا یک شیر هواگیری اتوماتیک متصل نمود. بهتر است بوشن تخلیه که در زیر مخزن تعبیه شده است را  به خط فاضلاب وصل کنید.

محل نصب ایر سپراتور

مخزن جدا کننده ایرسپراتور را باید بعد از خروجی بویلر یا چیلر نصب نمایید. بدین وسیله آب گرم یا سرد تهیه شده، به صورت کامل هواگیری و به طرف دستگاه‌های مصرف کننده و مبدل‌های حرارتی فرستاده می‌شود.

ایر سپراتور

مطالب مرتبط

قیمت مخزن تحت فشار

مخازن فیلتر شنی با توجه به کارایی و کاربردهای گسترده‌ای که دارند، ابزارهای بسیار مهمی در فرآیندهای تصفیه آب و فاضلاب هستند. این مخازن می‌توانند به تصفیه آب و حفظ محیط زیست کمک شایانی نمایند.

بیشتر بخوانید »

منبع تحت فشار چیست؟

مخزن تحت فشار مخزنی است که برای ذخیره یک سیال با فشار بالاتر از فشار اتمسفریک، استفاده می شود. مخازن تحت فشار معمولا به صورت استوانه یا کروی ساخته می شوند تا تحمل فشار سیال داخل خود را داشته باشند.

بیشتر بخوانید »
مخزن سختی گیر آب

سختی گیر آب

مخازن فیلتر شنی با توجه به کارایی و کاربردهای گسترده‌ای که دارند، ابزارهای بسیار مهمی در فرآیندهای تصفیه آب و فاضلاب هستند. این مخازن می‌توانند به تصفیه آب و حفظ محیط زیست کمک شایانی نمایند.

بیشتر بخوانید »
FacebookTwitterInstagram
Skip to content